۰۶ /ثور /۱۴۰۳

سخنرانی محترم مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجۀ سازمان همکاری اسلامی در اسلام¬آباد

28 قوس 1400

الحمد لله والصلاة السلام علی خیر خلقه محمد وعلی آله واصحابه اجمعین.ح

اما بعد:

((وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا)) صدق الله العظيم

محترم حسین ابراهیم طه، سرمنشی سازمان همکاری اسلامی؛ محترم شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی؛ محترم شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی پاکستان؛ اعضای محترم سازمان همکاری اسلامی؛

خانم­ها و آقایان،

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته!

اولتر از همه، به نمایندگی از مردم افغانستان از دولت شاهی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی پاکستان و سرمنشی سازمان همکاری اسلامی تشکری ویژه می­کنم که درین شرایط خاص، چنین نشست مهمی را در مورد افغانستان دایر نمودند.

خانم­ها و آقایان،

طوری که از لحاظ تاریخی، افغانستان از اعضای بنیان­گذار سازمان همکاری اسلامی است، اکنون هم می­خواهیم به عنوان عضو فعال این سازمان باقی بمانیم. ما، همه یک وجود هستیم و هیچ­کسی، هیچ­گاهی در میان ما جدایی ایجاد کرده نمی­تواند.

ما به عنوان عضو یک خانواده، آماده هستیم تمامی پیشنهادات، نگرانی­ها و مشوره­های کشورهای اسلامی را که منتج به دریافت راه عادلانۀ بیرون­رفت از بحران کنونی شود، بشنویم و بپذیریم. درین زمینه، ما از همدردی کشورهای اسلامی سپاس­گزاریم.

خانم­ها و آقایان،

ما به عنوان یک حکومت نماینده و مسوول مردم افغانستان، رعایت حقوق بشر، حقوق زن و شمولیت شخصیت­های شایسته از میان مردم و مناطق مختلف را مسوولیت خویش می­دانیم و در این زمینه، تلاش­های زیادی به­خرچ داده­ایم و اقدامات بیشتری روی دست داریم.

اخیراً فرمانی مؤثر پیرامون حقوق زن از جانب رهبری امارت اسلامی صادر شده است که در راستای احقاق حقوق آنان بسا مثبت ثابت خواهد شد.

با تأسف باید یادآور شویم که ما هنوز هم هدف جنگ تبلیغاتی یک­جانبۀ تعدادی از رسانه­ها هستیم، اینها تصویر فعلی افغانستان را به طور بد به دنیا ارائه می­کنند. حال آنکه پس از تحول 15 آگست، صلح سراسری قایم شده و به زندگی هیچ­کسی بنابر ملحوظات سیاسی و دیگر تهدیدی متوجه نیست. پس از بیش از 40 سال بی­ثباتی و درگیری، هر افغان می­تواند بدون هراس و تهدید در کشور خویش زندگی کند.

واقعیت اینست که با آمدن امارت اسلامی، به جنگ 43 ساله نقطۀ پایان گذاشته شده و برای اولین بار پس از چهار دهه، تلفان ناشی از درگیری به صفر رسیده است.

  • محابس افغانستان برای اولین بار خالی از محبوسین سیاسی شده اند.
  • تمامی ادارات دولتی در وقت کم فعال شده و به ارائۀ خدمات می­پردازند.
  • ·        500000 کارمند رژیم پیشین، مانند گذشته در بخش­های مختلف امارت اسلامی به وظایف خویش ادامه می­دهند و با هیچ­کسی برخورد تبعیض­آمیز ویا انتقام­جویانه صورت نه­گرفته است.
  • در حکومت فعلی، مردم از هر قوم، سمت و مذهب خود را می­بینند و ما متعهد هستیم تا برای توسعۀ بیشتر آن، برای متخصصین هر قوم و مذهب زمینه­ای خوب مساعد کنیم.                   
  • جلو فساد و زورگویان در افغانستان با قاطعیت گرفته شده است. فساد اداری، غصب، استفادۀ شخصی از دارایی ملی و جزایر قدرت از بین رفته اند. افغانستان پس از چهار دهه، برای اولین بار برخوردار از یک نظام متحد و حاکم بر سراسر کشور است.
  • حکومت جدیدی که بالای سراسر کشور تسلط کامل دارد، تمامیت ارضی کشور را مصئون و امنیت را تأمین کرده و برای هیچ کشور جهان خطری متوجه نکرده است. به عنوان یک نظام حاکم، حق دارد تا جهان با آن تعامل رسمی داشته باشد و عضو مسوول جامعۀ جهانی شود.
  • ما به تمامی کشورهای جهان، به ویژه کشورهای اسلامی اطمینان می­دهیم که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و در مقابل کشت و قاچاق مواد مخدر مشترکانه مبارزه خواهیم کرد.
  • همه می­دانیم که انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچ­کسی نیست، لذا مسوولیت همه است که با ثبات ایجادشده کمک کنیم و با پشتیبانی سیاسی و اقتصادی آنرا تقویت کنیم.
  • افغانستان اکنون از منظر امنیت یک کشور مصوون است، ما امیدواریم کارهای پروژه­های منطقه­یی به زودی آغاز شوند و پروژه­های نیمه­کاری که به کمک کشورهای جهان آغار شده بودند، تکمیل شوند.
  • اکنون فرصت­های خوب برای سرمایه­گذاری خارجی موجود است، ما از سرمایه­گذاران کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی می­خواهیم در افغانستان سرمایه­گذاری کنند. ما اطمینان می­دهیم که تسهیلات لازم را برای آنها فراهم می­کنیم. با امنیت مطمئن، افغانستان اکنون می­تواند به مرکز اتصال اقتصادی منطقه­یی مبدل شود.

خانم­­ها و آقایان؛

در حالی که مردم ما از جنگ، خشک­سالی و کووید 19 رنج می­برند؛ از سویی دیگر ملیاردها دالر ذخیرۀ مردم ما منجمد شده است؛ پروژه­های انکشافی صندوق وجهی پول، بانک جهانی، بانک آسیایی و سایر ادارات به­طور کامل متوقف اند؛ با این کار سیستم­های صحی، معارف و خدمات عامه با خطر مواجه می­شوند و صدمۀ به مردم می­رسد.

تمام این موارد به راه­حل عاجل نیاز دارد و ما امیدواریم با کمک کشورهای اسلامی و مؤسسات کمک­رسانی بین­المللی، آنرا مشترکانه حل کنیم. در کوتاه­مدت، ما نیاز به کمک­های اضطراری و مردم ما بیشتر از اجناس به پول نقد نیاز دارند که هم ارزش پول (افغانی) حفظ شود و هم نیازمندی­های خویش را برآورده کنند. خوش­بختانه افغانستان اکنون برخوردار از یک حکومت مسوول، عاری از فساد و متعهد است که افغان­ها را در آینده از مشکلات رهایی خواهد بخشید. از آنجا که این تحولات تازه رخ داده است و ما با تحریم­های غیر عادلانه روبرو هستیم، مردم ما به کمک شما نیاز دارند.

خانم­ها و آقایان؛

ما از برگشت دیپلومات­های عربستان سعودی و امارات متحده عرب به کابل استقبال می­کنیم.

صدمۀ وضع تحریم­ها و منجمد ساختن دارایی افغانستان توسط ایالات متحدۀ امریکا ، به مردم افغانستان می­رسد. این کار نقض صریح حقوق بشری مردم افغانستان است و به عنوان دشمنی با یک ملت تلقی خواهد شد.

ما از اشتراک­کنندگان این مجلس بزرگ تقاضا می­کنیم که از مقامات امریکایی خواهش کنند که رنج­دادن مردم افغانستان و تضعیف حکومت افغانستان به نفع هیچ­کسی نیست. این کار برای بهبود روابط ما کمک نمی­کند. این اعمال به حیثیت امریکا صدمه وارد می­کند و روند مهاجرت­ها را گسترش می­دهد که تأثیرات منفی آن به همه جهان می­رسد.

ما از آنعده اعضای سازمان همکاری اسلامی که فعالیت سفارت­های خویش در کابل را به تعویق انداخته اند، می­خواهیم سفارت­های خویش را بازگشایی کنند، ما به عنوان کشور دوست از آنها استقبال خواهیم کرد.

در اخیر، یک بار دیگر به کشورهای جهان اسلام اطمینان می­دهیم که افغانستان اکنون یک حکومت مسوول و متعهد دارد. این حکومت توان آنرا دارد تا به عنوان نمایندۀ افغانستان و حکومت مشروع با سایر کشورها تعامل سیاسی و مسوولانه داشته باشد.

و من الله التوفیق

از توجه تان تشکر