۱۰ /حمل /۱۴۰۳

‏امروز آقای هیوگی شارتر، سفیر بریتانیا و هیأت همراه وی با محترم مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجهٔ ا.ا.ا ملاقات نمود.

درین نشست، سفیر بریتانیا از سفرش به کابل اظهار خرسندی کرد و در رابطه به تغییرات مثبتی که با روی‌کار آمدن حکومت جدید بوجود آمده است گفت که جنگ خاتمه ‏یافته، امنیت تأمین شده، وضعیت عادی است و کمک‌های بشردوستانه به شکل خوب فراهم می‌شود و مراکز تعلیمی باز شده اند.

وی افزود که نخست وزیر بریتانیا برایش هدایت داده است تا تعامل با حکومت جدید افغانستان افزایش یابد، تعاملات و کمک‌های بشری افزون گردد. در عین حال، از کمک‌های ‏اختصاص‌یافته برای رشد سکتور بشری و بانکی نیز یادآوری کرد.

آقای متقی گفت، حکومت جدید افغانستان از کمک‌های بشردوستانهٔ بریتانیا و همکاری این کشور در بخش معارف استقبال می‌کند.

هیأت بریتانوی گفت، ما نیز می‌خواهیم و از جهانیان هم می‌خواهیم تا در پیشرفت اقتصادی افغانستان همکاری ‏کنند و از حکومت جدید هم می‌خواهیم پلانی را به هدف رشد اقتصادی طرح کنند و فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

هیأت یادشده در رابطه به موجودیت گروه‌های خارجی در افغانستان گفت که باید هیچ فعالیتی نداشته باشند. وزیر امور خارجه در رابطه به نگرانی آنها گفت، ما تعهد کرده‌ایم که ‏از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و نه هم به چنین گروهی در اینجا اجازهٔ فعالیت می‌دهیم.

آقای متقی با اشاره به نگرانی آنها گفت، بعضی رسانه‌های مغرض تلاش می‌کنند تا به حکومت جدید اتهامات بی‌اساس ببندند تا اعتماد جهانیان را به چالش گیرند و بی‌اعتمادی ایجاد کنند.‏در پایان نشست، روی توسعهٔ چنین نشست‌های پُرتفاهم و روابط توافق صورت گرفت.