۰۹ /حمل /۱۴۰۳

مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجهٔ ا.ا.ا در نشست وزرای خارجهٔ کشورهای همسایهٔ افغانستان در چین اشتراک نمود

کشور چین میزبان سومین نشست وزرای خارجهٔ کشورهای همسایهٔ افغانستان بود که در آن، وزیر امور خارجهٔ ا.ا.ا برای اولین بار اشتراک‌ نمود. درین نشست وزرای خارجهٔ روسیه، قطر و اندونیزیا نیز اشتراک داشتند.

درین نشست آقای متقی گفت، حکومت جدید افغانستان می‌خواهد با سیاست خارجی متوازنِ اقتصاد محورِ خود، افغانستان را از تقابل نگه دارد. کابینهٔ امارت اسلامی کمیسیونی را به سطح وزرا ایجاد نموده تا در داخل کشور نیز با شخصیت‌های افغان ارتباط قایم کند. آقای متقی گفت که حکومت تلاش می‌کند تا ساختار سیاسی بیشتر همه‌شمول شود.

آقای متقی در رابطه به نگرانی‌های بعضی کشورهای منطقه گفت، گروه داعش پس از حملاتی زیاد، از بین رفته است؛ اما متأسفانه، برای گروه داعش از بیرون تبلیغات صورت می‌گیرد و رسانه‌ها برای آن فضا را مساعد می‌سازد. آقای متقی از کشورهای همسایه خواست که وقت آن‌است تا از حکومت جدید حمایت صورت گیرد، تقویت حکومت جدید به نفع همه است و ضعف آن به ضرر همه، حکومت افغانستان متعهد است تا به همه نگرانی‌ها پاسخ گوید.

وزیر امور خارجه گفت، پول افغانستان منجمد شده است و نمایندگی سیاسی آن در ملل متحد به شخصی سپرده شده که نه از حکومت نمایندگی کرده می‌تواند و نه به ملت خدمت می‌تواند، حقوق سیاسی ‌و اقتصادی آن به گروگان گرفته شده است. آقای متقی گفت، امارت اسلامی تلاش می‌کند تا به همه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تدبیر و احتیاط رسیدگی کند.

آقای وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین که‌ ریاست نشست را نیز به‌عهده داشت، برای پیشرفت و دستآوردهای افغانستان اظهار امیدواری نمود و افزود که برای هیچ‌کسی باید در افغانستان تهدیدی وجود نداشته باشد. وی از حضور آقای متقی درین نشست استقبال نمود و موضعِ افغانستان را ستود.

آقای سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه از صحبت‌های آقای متقی تشکری نمود و روی حمایت از افغان‌ها تأکید نمود. وی گفت، کشورهای غربی باید مسوولیت‌شان در قبال افغانستان را ادا نمایند. آقای لاوروف همچنان تأکید نمود که نمایندهٔ رژیم قبلی در ملل متحد نمی‌تواند از افغانستان نمایندگی کند و ازین سکو استفادهٔ سؤ می‌کند. وی همچنان به معرفی دیپلومات‌های جدید افغان به روسیه اشاره نمود.

همه اشتراک‌کنندگان روی تعامل با حکومت جدید تأکید نمودند. نمایندگان ازبیکستان و ترکمنستان روی تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی و ترانزیت از طریق افغانستان تأکید نمودند.

آقای شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان نیز گفت که پرسش به‌رسمیت‌شناختن حکومت جدید باید با توافق همه‌ کشورهای منطقه به پایان برسد.
وزیر خارجهٔ اندونیزیا و قطر خواهان همکاری‌های بیشتر با افغانستان شدند ‌و درین زمینه، وعده نیز سپردند.

در پایان، آقای وانگ یی برگزاری نشست را مثبت خواند و از آقای متقی به‌خاطر ارائهٔ توضیحات تشکری ویژه نمود ‌و گفت که نشست آینده در پاکستان برگزار‌ خواهد شد و وزیر امور خارجهٔ افغانستان نیز در آن اشتراک خواهد نمود.