Ministry of Foreign Affairs of Afghanistan

متن سخنرانی وزیر امور خارجهٔ امارت اسلامی افغانستان در پنجاهمین نشست وزرای خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی

تاریخ: ۲۹-۳۰ اگست ۲۰۲۴،
مکان: یاوندی، پایتخت جمهوری کمرون
الحمد لله رب العالمین والصلاة و السلام علی خیر خلقه محمد وعلی آله واصحابه اجمعین.
اما بعد:
جلالتماب حسين ابراهيم طه – سرمنشی سازمان همکاری اسلامی،
آقای مبيلا مبيلا، وزیر امور خارجهٔ جمهوری کمرون،
وزرای محترم خارجهٔ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان محترم کشورهای ناظر و سازمان‌ها،
السلام عليکم ورحمت الله وبرکاته!
در ابتدأ، به نمایندگی از امارت اسلامی و مردم افغانستان، از حکومت و مردم جمهوری کمرون بخاطر میزبانی پنجاهمین نشست وزرای خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی و مهمان‌نوازی از صمیم قلب تشکر می‌کنم.
همچنان به عنوان نمایندهٔ یکی از کشورهای بنیان‌گزار سازمان همکاری اسلامی، از سرمنشی این سازمان، جناب حسین ابراهیم طه، به دلیل رهبری خردمندانه این سازمان و برگزاری موفقانهٔ این جلسه تشکری می‌کنم.
خانم‌ها و آقایان!
خرسندم که در نشست وزرای خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان نمایندهٔ کشورم، افغانستان، در حالی شرکت می‌کنم که پس از دهه‌ها اکنون نه در افغانستان سرباز خارجی و نه جنگ داخلی وجود دارد. اشغال نظامی و فکری غرب در افغانستان کاملاً ریشه‌کن شده است. جزایر قدرت در کشور برداشته شده و سراسر سرزمین توسط دولتی مرکزی، متعهد و مسوول اداره می‌شود. افغانستان پس از چندین دهه از امنیت و ثبات کامل برخوردار است. فساد در نهادهای دولتی ریشه‌کن شده است. کِشت و تجارت هر نوع مواد مخدر به طور کامل ممنوع شده است. عواید از سراسر کشور برای تحقق اولویت‌های کشور و مردم و برای توسعهٔ متوازن، به خزانه مرکزی جمع‌آوری می‌شود. بودجه ملی افغانستان صددرصد از عواید داخلی تأمین می‌شود. افغانستان اکنون صاحب نیروی امنیتی‌ای است که تأمین‌کننده و محافظ آزادی و ثبات کشور است و از طریق ثبات کشور خویش نقشی سازنده در ثبات منطقه ایفا می‌کند.
اما افغانستان متأثر از چندین دهه جنگ، مشکلاتی نیز دارد. میلیاردها دالر از دارایی‌های بانک افغانستان توسط ایالات متحدهٔ امریکا منجمد شده است. تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه بر افغانستان وضع شده است. حق مشروع به‌رسمیت‌شناختن به طور ناعادلانه از آن گرفته شده و حتی حق انکارناپذیر آن برای نمایندگی در سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سلب شد. افزون برین، هدف جنگی تبلیغاتی منظم و موضوع گزارش‌های مغرض یک‌جانبه قرار گرفته است.
در حالی که امارت اسلامی افغانستان شبانه‌روز برای حل مشکلات تلاش می‌ورزد و دستآوردهای چشمگیری در این زمینه دارد، از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همه کشورهای بشردوستانهٔ جهان دو درخواست دارد:
درخواست نخست ما این است که همه کشورها برای آزادسازی تمامی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان و رفع تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر بر رهبران امارت اسلامی افغانستان تلاش جدی کنند. این تحریم‌ها منتج به تعلیق وظایف بانک مرکزی افغانستان، کند‌شدن رشد اقتصادی و حتی تجارت منطقه‌یی و مانع رفت‌وآمد به‌منظور ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه شده است. امیدواریم رفتارهای دوران جنگ به مرحلهٔ صلح منتقل نشوند. آیا منطقی است که یک کشور میزبان به‌خاطر دعوت وزیر امور خارجهٔ کشوری دیگر مجبور به گرفتن مجوز از سازمان ملل شود؟ آیا این نوع رفتار، عادلانه‌بودن نظم حاکم بین‌المللی را عمداً پرسش‌برانگیز نمی‌سازد؟
خواست دوم ما این است که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورهای جهان در چارچوب منافع مشروع مشترک وارد مشارکت اقتصادی و تجاری با افغانستان شوند. افغانستان با برخورداری از موقعیت استراتژیک، منابع گستردهٔ طبیعی و نیروی ارزان و زحمت‌کش بشری در سایهٔ امنیت مطمئن، سیاست خارجی اقتصادمحور و متوازن و ارادهٔ مخلصانهٔ سیاسی، برای اتصال و سرمایه‌گذاری منطقه‌‌یی فرصتی‌است بی‌نظیر. این فرصت جز حاکمیت ملی و منافع مشروع ما، هیچ محدودیتی ندارد.
حاضرین محترم،
افغانستان به‌عنوان کشوری که از دهه‌ها جنگ بیرون آمده، عزم صادقانه دارد تا تجربیات تلخ گذشته را فراموش کند و بر اساس منافع مشروع دوجانبه، روابط جدید با کشورهای جهان آغاز کند. ما برای خود و برای جهان پیام صلح داریم و به کشورهای منطقه و جهان اطمینان می‌دهیم که خاک ما علیه دیگری استفاده نخواهد شد. ما این تعهد را در سه سال اخیر در عمل ثابت کرده‌ایم. به همین ترتیب، از کشورهای جهان نیز خواهان تعامل بالمثل با افغانستان هستیم و به‌جای فرضیات یک‌جانبه و‌ تحلیل‌های مبتنی بر تجربیات ناکام قبلی، آنها را به تفاهم مبتنی بر واقعیت‌های جدید دعوت کنیم.
افغانستان در کنار همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، به همه کشورهای جهان نگاه مثبت دارد و از آنها نیز خواهان تعامل مثبت است.
حاضرين محترم،
بی‌انصافی بزرگی خواهد بود اگر در این نشست وزرای خارجه جهان اسلام به موضوع فلسطین که فلسفهٔ وجودی سازمان همکاری اسلامی را شما می‌دهد، اشاره نکنم. جنگی که از یک قرن گذشته بدینسو برای نابودی مردم و سرزمین فلسطین در گرفته است و به‌ویژه با سرعتی که از یک سال گذشته نسل‌کشی عمدی، منظم و وحشیانهٔ مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی جریان دارد، در تاریخ بی‌سابقه است. اما با گذشت یک سال، نظم حاکم بین‌المللی نه‌تنها مانع ظالم نشده است، بلکه از لحاظ مالی، نظامی و تبلیغاتی علیه مظلوم حمایت صورت می‌گیرد. این وضعیت به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این مسوولیت همه کشورهای بشردوستانهٔ جهان، به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی است تا راه‌حلی فوری، عادلانه و دایمی برای مسئله فلسطین دریابند و برای تطبیق آن، ارادهٔ سیاسی، همآهنگی و امکانات لازم را پیدا کنند. اگر ما کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این موضوع را حل نکنیم، نه خدا و نه مردم ما را خواهند بخشید.
از توجه تا جهان سپاس
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته