۰۹ /حمل /۱۴۰۳

هیأت مشترک امارت اسلامی به ریاست محترم مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه در نشست ویژهٔ سه‌روزه برای وضعیت افغانستان در شهر اُسلو پایتخت ناروی اشتراک نمود.

روز اول این نشست به دیدار با شخصیت‌های افغان و تعدادی از نمایندگان جامعهٔ مدنی اختصاص داشت که در پایان آن، اعلامیه‌ای مشترک نشر شد و دو طرف هر گونه اقدام نظامی علیه حکومت کنونی در افغانستان را رد و بر حل هر گونه مشکل از طریق گفتگو تأکید نمودند.

بر اساس دستور کار، روز دوم و سوم این نشست به کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی، مشکلات امنیتی و حقوق بشر در افغانستان، آموزش و کار زنان اختصاص داشت که با نمایندگان ویژهٔ ناروی، امریکا، بریتانیا، آلمان، قطر، ایتالیا، فرانسه و اتحادیهٔ اروپا و رؤسای تعدادی از موسسات خیریه به طور عمومی در کمیته‌های تخنیکی گفتگوهای مفصل صورت گرفت.

همچنین با مقامات ارشد خزانه‌داری امریکا پیرامون پول منجمد، تحریم‌های اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و تسریع فعالیت‌های اقتصادی به‌منظور رفع محدودیت‌ها بالای معاملات بانکی و جریان آزاد پول گفتگوهای جدی و مؤثر انجام شد.

آقای متقی و هیأت همراه در مورد دستآوردهای پنج‌ماههٔ اخیر، پالیسی‌های جدید، قوانین و پلان‌های آینده به نمایندگان کشورها و نهاد‌های مختلف معلومات و دلایل مفصل ارائه نمودند.

اعضای اتحادیه اروپا، هیأت بریتانیایی و امریکایی و نمایندگان مؤسسات خیریه از پیشرفت دولت افغانستان در زمینه‌های امنیتی، مبارزه با فساد، آموزش و سایر بخش‌ها قدردانی کردند و به پیشرفت‌های بیشتر اظهار امیدواری کردند.

در این نشست نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان و شماری از مسایل دیگر به اشتراک گذاشته شد که مسوولین ا.ا.ا و هیأت همراه ازجانب خود توضیحات مقنع ارائه کردند و تأکید نمودند که حکومت افغانستان فرمان عفو عمومی را تطبیق ‌و عدالت را تأمین می‌کند و به تمامی قوانین بین‌المللی در چارچوب اسلام و ارزش‌های افغانی تعهد کامل دارد و همکاری می‌کند.

گفتنی است که در بخش اخیر این نشست‌ها، نشست‌های ویژه‌ای با نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد و در مورد تسریع و افزایش کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی و ایجاد روابط سیاسی با افغانستان بحث و تبادل نظر شد.

در نتیجهٔ این نشست، حکومت افغانستان توانست در پاسخ به نگرانی‌های جهانیان موقف، سیاست‌ها، دستآوردها و پلان‌های آیندهٔ خویش را رودررو ارائه کند و بسیاری از سؤتفاهم‌ها را حل کند.

حکومت افغانستان از کشور شاهی ناروی به‌خاطر استقبال گرم، تسهیل اعتمادسازی، تسریع کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی برای افغان‌ها، آزادسازی پول منجمد، رفع تحریم‌های بانکی و اقتصادی، جلب کمک‌های جدید و ایجاد فضای اعتماد برای ایجاد روابط سیاسی با امریکا و اتحادیهٔ اروپا سپاس‌گزاری می‌کند.

تمامی طرف‌ها در نشست اُسلو، روی تداوم چنین نشست‌ها، ایجاد میکانیزم برای کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان و همکاری مشترکِ نزدیک‌ برای حل مشکلات تأکید نمودند.