Ministry of Foreign Affairs of Afghanistan

خانم روزا اتونباییفا، نمایندهٔ ویژهٔ سرمنشی ملل متحد و رئیس یوناما با مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجهٔ ا.ا.ا ملاقات کرد.

درین‌ نشست در مورد برخورد نامناسب دستگاه امنیتی پاکستان با مهاجرین اجباراً اخراج‌شونده از سوی پاکستان و کمک‌های کوتاه و درازمدت جهانیان و حکومت افغانستان با برگشت‌کنندگان صحبت تفصیلی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه گفت که از سوی حکومت پاکستان بالای خانه‌های افغان‌های اخراج‌شونده حمله صورت می‌گیرد؛ دارایی‌های نقد آنها به زور گرفته می‌شود و برای آنها اجازه داده نمی‌شود تا دارایی‌های منقول، وسایل حمل‌و‌نقل و حیوانات شان را انتقال دهند.

آقای متقی گفت که هزاران تن به دلایل ناموجه مجبورند شب‌ها در سرما بدون سرپناه در نقاط عبوری بدون هیچ‌گونه تسهیلات و خدمات منتظر بمانند. وی گفت که پاکستان تلاش دارد تا از مسائل بشردوستانه و پناهجویان برای مقاصد مختلف سوءاستفاده کند و در این زمینه حتی به سخنان و نظریات مردم خود و سیاستمداران و کارشناسان خود هم گوش نمی‌دهد.

وزیر امور خارجه همچنان در مورد تدابیر اتخاذشده توسط ا.ا.ا برای استقبال و کمک به هموطنان روشنی انداخت و گفت که موضوع کمک‌های عاجل و درازمدت به هموطنان در حال بازگشت به وطن، بالاترین اولویت در سطح حکومت است و در این راستا از هیچ امکانی دریغ نمی‌شود.

آقای متقی خواهان ادای مکلفیت تمامی سازمان‌های بین‌المللی در قبال وضعیت دردآور پناهندگان شد. خانم روزا اتونباییفا گفت که آنها وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارند، ادارات مربوطه برای کمک در ساحه حضور دارند و به تلاش‌های خود برای جلب توجه و کمک‌های بین‌المللی در این زمینه ادامه خواهد داد.